Wednesday 4 April 2012

Pengorbanan Demi Cita-Cita

Frankly, post ni sebenarnya dah lama dahh.. Bende ni dah berlaku enam bulan yang lepas. Apa ? Apa yang berlaku ? jengjengjeng. Sebenarnya, ALHAMDULILLAH. Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam. Aku dpt lah meneruskan cita cita aku sebagai seorang doktor. INSHAALLAH dalam masa enam tahun lagi. Di mana aku belaja? Ya. Di Mesir. Di Fakulti Perubatan University Iskandariah, atau nama glamour, Alexandria Unversity. 



24/9/2011

Tarikh keramat aku meninggalkan tanah air. Pagi lagi aku sebenarnya tak leh tidur malam sebelum aku nak fly tuh. Aku banyak menghabiskan masa contact kawankawan, lepaskan segala rindu dekat rumah. Maklum lah, enam tahun bang aku belaja kat Mesir ni. Or specifically, dekat Alex. Banyak aku habiskan masa kat rumah tuh. Aku seorang diri je kat situ. Family aku yg lain semua tidur. Ya Allah sebaknya masa nak fly tuh. Memang laa aku penah duk hostel. Penah duk jauh dari family. Skrg ni aku deal dengan kehidupan jauh dari family. Jauh beribu kilometer nya. Around lepas subuh, aku tinggalkan rumah tuh. Rumah yg aku hidup lebih dari sepuluh tahun. Menujuk KLIA. Flight aku pukul 10 pagi. So biasalaaa. Kene masuk dalam airplane lebih awak dr mase departure kann. Ramai yang menghantar aku ke sana. Terharu aku. Yang aku x sangka, seorang kawan aku yang aku boleh kate sahabat aku, Muhd Fadhil. Dia sanggup dtg dgn family dia semata mata nak hantar aku. Ya Allah. Terharunya aku. Mase aku nak menuju masuk ke flight aku, yelaaa. Peluk cium semua laaa kan.Mesti laaa aku. Konon nak tabah. Tahan air mata. Teardrops on my shoe. Bila abah aku nangis, aku pun sebak. So nangis laa jugaa. Then aku melambai, kira mcm lambaian terakhir aku laa untuk diorg. 



Mase dalam flight, aku naik Airlines Gulf Air. aku dapat duduk tepi tingkap.Sebelah aku pulak, ade sorg mat salleh nie. Nama dia Chris. Dia ade kerja kat Jeddah masa tuh. Ade laa borak sikit sikit dengan dia. Tp aku xleh tahan duk dengan dia sebab satu je. Dalam flight tuh, dia minum wine. Pffttt. Bau wine tuh tak yah nak ckp laaa. Aku tahan je selama almost 8 jam kot dlm flight. Kot laaa. HAHA. Transit kat Bahrain dua jam. Aku jumpa empat orang senior yang end up aku kenal diorg and aku stay rumah diorang. HAHA. tuu laa namanya takdir Tuhan. So kehidupan aku pun bemula di negara orang. Memang banyak cabaran dia. Dengan homesick nye lain. Dan bermula lahh pengorbanan dan perjalanan seorang doktor yang akan dtg dalam masa enam tahun lagi, InshaAllah. 

No comments:

Post a Comment